Karper og barber i Portugal

Da det blev vedtaget, at familieferien i år skulle gå til Algarve i Portugal, gik jeg straks i gang med at researche lidt på mulighederne for fiskeri i området, for mon ikke der kunne klemmes en fisketur eller to ind på turen? Havfiskeri efter blåhaj var det første, der poppede op i mine tanker, når jeg tænkte på lystfiskeri i Portugal, så det var her mine søgninger startede på nettet. Jeg fandt frem til firmaet Tightlines Portugal, der tilbyder fiskeri efter blåhaj fra byen Portimao, hvor vi skulle bo. I tillæg til havfiskeri guider manden bag foretagendet, John Bate, også på ture efter karper og barber i hele Portugal.

Et par e-mails frem og tilbage mellem John og mig får mig hurtigt overbevist om, at der både skal bookes en havfisketur efter blåhajer i havet og en tur efter karper og barber i ferskvand.

Den første uge af ferien byder på en masse afslapning ved poolen, men jeg får også fisket lidt efter multer på den store mole i byen (læs historien ”Kystfiskeri på charterferien” på specineers.dk), og hele familien er på havfiskeri en dag (historien om denne tur kommer på specineers.dk inden længe). Søndag morgen bliver vi afhentet af fiskeguiden John Bate.

Søen i Portugal hvor vi fisker efter karper

John henter os i sin gamle firhjulstrækker klokken 6.30. Denne type bil er en nødvendighed, for man skal være terrængående, hvis man vil fiske i de ferske fiskevande i Portugal. Bagagerummet er fyldt med udstyr, og på taget er stole og holdalls surret fast. Et lille kvarters kørsel fra ferielejligheden drejer John ned ad en sidevej. Lidt nede af grusvejen stopper han bilen for at låse en hængelås op til en stor låge. Det er ligesom at køre ind i kulisserne fra en gammel westernfilm. Der ligger nogle faldefærdige bygninger, støvet står op fra vejen, og gedder og sorte grise går frit omkring.

Sammen med en lille gruppe andre fiskere lejer han fiskeretten i de seks søer, der ligger i det mange hektar store område. Den største af søerne huser blandt andet store karper og barber. Man kan godt risikere at fiske der i flere dage uden at have et hug, så derfor har han valgt, at vi skal fiske i en de små søer, som har en stor bestand af mindre fisk, for det er jo en familietur, vi er på. Vi går ikke efter den helt store fisk, men derimod at fange noget, så derfor går han efter det sikre.

Vi ankommer til søen og starter med at tømme bilen for fiskeudstyr. John har sørget for alt karpegrej, stole til os alle, agn og forfoder. Det er et ganske praktisk arrangement, for det er umuligt at have udstyr med til karpefiskeri på en charterferie.  Et par køletasker med sandwich og drikkelse er det eneste vi selv har med, og der går masser af væske til her i varmen.

Vores guide, John Bate, instruerer os i hvordan karpefiskeri gribes an i Portugal

Dagens fisketaktik gennemgås

John lægger ud med at fortælle os om, hvordan han har tænkt sig, at vi skal gribe fiskeriet an i dag.  Joachim og Nicolaj deles om fire lette karpestænger, der er monteret med feeders og hairrigs. Disse kastes ud i midten af søen, for her er der ikke mange snags, som fiskene kan sætte sig fast i. Så det gør ikke noget, at drengene ikke er rutinerede karpefiskere. Jeg skal fiske i en lille sivbugt hvor fiskene skal presses forholdsvis hårdt, da der her er risiko for, at de søger mod sivene.

Foruden de grise og gedder vi allerede har set, så findes der også vilde heste i området, fortæller John. Det sker, at hestene kommer ned til søen for at drikke. Hvis grisene kommer, så er det vigtigt, at vi jager dem væk, for hvis de får chancen, æder de agn og forfoder. Kommer de først i gang med dette, kan vi ikke stoppe dem, advarer han.

Landingsnettet er altid det første vi pakker ud og det sidste, der pakkes væk, instruerer John. Han er meget pædagogisk i sin gennemgang af karpefiskeriets finesser overfor drengene. Først blandes der en gang forfoder, der blot består af hampefrø, majs og rasp fra supermarkedet. John rigger stængerne til med foderkurver og hairrigs, der agnes med boilies fra hans store arsenal af baits. Foderkurvene på stængerne fyldes med forfoder inden de kastes ud.

Forfoderet blandes

Han beder mig om at kaste stængerne ud, en efter en, som de bliver klar. Derefter instruerer han drengene i baitrunner funktionen på hjulene, og om hvor vigtigt det er, at slå den til når stængerne står i stangholderne/ rod podden. Til sidst viser John, hvad de skal gøre, når der er hug. Alle drengenes stænger er nu kastet ud, og så er det bare at vente. Det kan godt knibe lidt med tålmodigheden, men så er det godt, at man kan sidde i en stol og spille på sin telefon.

Ventetiden udnyttes med spil på telefonen

John fortæller, at der er karper op til ca. otte kilo i søen, men at de fleste vejer mellem to og fem kilo. Derudover er der barber, black bass og ål. I kommer nok til at fange omkring tyve karper, og der kommer formentligt også et par barber på land. Black bass hugger ofte agnen, mens den daler ned gennem vandet, så dem får du nok på den flådstang, du skal fiske med, siger John.

Der er bid! Runger drengenes råb ud over søen. De har aftalt indbyrdes, at Joachim skal fighte med den første fisk, der viser sig at være en fin lille skælkarpe. Foderkurven fyldes igen, og agnen kastes ud. Ti minutter efter er der hug igen, og Nicolaj griber stangen og slår baitrunneren fra, som han har lært. Han står med en stang, der bøjer godt, og jeg iler til for at hjælpe til.

Jeg er ikke sikker på, om der er fisk på, siger Nico. Han rækker mig stangen, og jeg kan mærke, at der er noget, der går tungt ude for enden af linen, så jeg rækker stangen tilbage til ham og siger, at den er god nok. John sender mig et sigende blik, der antyder, at det er en god fisk. Nikolaj kæmper lidt med fisken, og så bliver linen pludselig slap. Linen er simpelthen knækket. Det var en god fisk, konstaterer John, mens han binder et nyt forfang.

Joachim er i gang med at kæmpe med sin første karpe
Den første karpe på turen er på vej i nettet
Joachim med sin første skælkarpe

Drengene har tur i den!

Karperne har hurtigt fundet maddingen, for det går stærk på drengenes stænger. Et kvarter efter er der fisk igen. Joachim mener, at det stadig er Nicolajs tur, men han afviser at tage stangen. I stedet kæmper Joachim fisken ind, men bedst som jeg skal til at lande den med nettet, slipper krogholdet. Fisken er på størrelse med den første, og Joachim tager det helt roligt og siger fuld af selvtillid: Jeg fanger bare en større en om lidt.

Man kan nærmest sætte uret efter fiskenes hug, for der går lige knap et kvarter, så løber linen af det ene hjul. I tiden fra det sidste hug har jeg haft en lille snak med Nicolaj, hvor jeg har forsikret ham om, at han ikke gjorde noget galt ved fighten med fisken, han mistede. Med visheden om, at det ikke var hans skyld at vi mistede fisken, er han igen parat til at prøve kræfter med en fisk. Fisken kæmper godt, og storebror må hjælpe lidt til med at støtte den lange karpestang. Det er en god fight, og fisken trækker godt rundt. Denne gang vinder Nicolaj kampen, og så kan vi også få taget et billede af ham med sin første skælkarpe.

Nicolaj er godt spændt for
Så har Nicolaj også fanget en karpe

Mit primære mål i dag er at fange en andalusisk barbe. Jeg fisker med to stænger på bunden, og disse agnes med to boilies på hvert hår, for så går vi efter de større fisk. John vælger en type boilies, som han har erfaring med at barberne godt kan lide. Den sidste stang er en flådstang, som jeg skal fiske med tæt på nogle siv. Det kræver lidt større erfaring, for fiskene skal presses hårdere for, at de ikke går i sivene.

Mit fiskeri foregår i denne lille sivvig

Vi kaster også et par foderkugler fire-fem meter ud i vandet ud for, hvor jeg sidder. Derefter løsfodrer John ved at skyde hampefrø ud med en slangebøsse. Jeg starter med at fiske med majs på flådstangen. John kaster lidt brød ud på overfladen. Bare vent, siger John. Efter lidt tid skal fiskene nok tage det, og når vi har fået karperne lokket til, så skal du prøve at fiske karper med brød på overfladen, for det er super sjovt fiskeri.

Drengene har hug igen, men fisken bliver ikke kroget. Ti minutter efter råber de igen, at de har hug, og Nicolaj kæmper ved egen hjælp denne fisk ind til bredden. Den er lidt mindre end hans første. Han behøver ikke at få taget et billede af fisken, men det er selvfølgelig også lidt svært at spille på telefonen med slimede fingre.

Tro det eller ej. Små femten minutter senere er den gal igen. Det er Joachims tur til at fighte fisk, og det gør han i rutineret stil. Nicolaj står klar med nettet, så vi kan få Joachims nye PR på land.

Joachim med endnu en skælkarpe

Jeg går tilbage til min egen plads og spekulerer på, hvor længe jeg kan få lov til at slappe af, inden jeg skal hjælpe igen. Det giver god motion at løbe drengene til undsætning hele tiden. Huggene udebliver fortsat på mine stænger, men karperne er begyndt at dukke op i området.  Et par karper svømmer forbi i sivene helt tæt på land, et brødstykke forsvinder i et kæmpe plask, og ude på foderpladsen mudrer vandet lidt op som tegn på, at der er fisk, der roder i bunden efter føde.

Karpefiskeri er bare super hyggeligt!

Jeg får lov til at slappe af i tyve minutter, og så signalerer drengenes råb, at de igen har hug. De har fået et godt tag på fiskeriet, så jeg behøver ikke at skynde mig derhen. Nicolaj klarer nu fighten i fin stil, og John smiler anerkendende. Da fisken kommer tættere på land kan jeg se, at det er en barbe. Den er ikke helt træt og tager lige et par udløb mere. Til sidst må den overgive sig, og så kan vi beundre den smukke fisk på land. Hold nu op en skønhed! Det er en fantastisk flot fisk, og den gule bug afslører, at det er en andalusisk barbe. Den skal vi have et billede af og kompromisset bliver, at jeg holder fisken, mens Nico står ved siden af.

Nicolaj fanger turens første barbe

Heldet vender

Det er varmt, sveden hagler af os, og der går godt med drikkelse til. Der bliver mere og mere aktivitet af karper ud for min plads. Med ti minutters mellemrum kaster vi fem brødstykker ud. Mere skal der ikke til, fortæller John. Det er tydeligt, at der er kommet flere karper til området, og hver gang der kastes brød ud, så forsvinder det hurtigt.

Selv det brød vi har kastet ud en halv meter fra kanten, kommer de ind og napper. Man sidder med en følelse af, at man nærmest kunne håndfodre karperne, hvis man ville. Det er sjovt at se, hvordan karperne kommer op nedefra med kurs mod brødet. De styrer langsomt frem og åbner munden. Brødet suges ind, og i næste splitsekund vender de rundt i et kæmpe plask og svømmer bort.

Hov….. hvad er det der flyder der?
Mon det kan spises?
Jeg tror lige jeg tjekker det ud…
Haps!
Lad mig komme væk!

Den næste halve time sker der ikke noget på stængerne, så jeg sidder bare stille og roligt og iagttager karperne. Men så er der et hjul, der giver lyd fra sig, og minsandten om det ikke er en af mine bundstænger. Nu er rollerne byttet om, og drengene kommer stormende til for at hjælpe mig. Joachim kommer med nettet og Nicolaj er medbringende afkrogningsmåtten. Det er dejligt at mærke noget flex, selvom det ikke er en kæmpe fisk. Joachim netter fisken, og så kan jeg få taget et billede af min første portugisiske karpe, der vejer et par kilo.

Min første portugisiske karpe

Nu er heldet åbenbart vendt, for fem minutter senere kører en af mine stænger igen. Jeg griber stangen og giver tilslag. Stangen bøjer under fiskens forsøg på at slippe væk, og smilet når helt op til ørerne. I det samme begynder linen at løbe af det andet hjul, og John må tage den anden stang. Mens min fisk kæmper bedre end den første, så kan John hurtig få trukket den anden stang ind. Det viser sig at være en lille skildpadde, der har ladet sig friste af de to boilies på rigget. Den får friheden igen, mens jeg fortsat fighter min fisk.

Dobbelthug!
John hiver en skildpadde på land

Pulsen stiger en smule, da jeg kan se, at det er en barbe, der er på vej ind. Joachim netter fisken, og så kan jeg konstatere, at jeg har realiseret drømmen om fange min første barbe. Den skal selvfølgelig foreviges, inden den sættes tilbage i søen. Begge bundstænger kastes ud på ny, og så går jeg i gang med flådstangen igen.

Så fik jeg realiseret drømmen om at fange en barbe

Nu kører fiskeriet i min ende af søen og mindre end fem minutter efter fangsten af barben, får jeg hug på flådstangen. Fisken tager et kæmpe udløb, og jeg er nødt til at lægge et godt sidevers pres på fisken for at styre den fri af sivene. Fisken kæmper super godt på den lette flådstang, og det her er god sport. Er det ikke sjovt? Spørger John. Det er mega sjovt, svarer jeg med et stort smil. Drengene er igen klar med nettet, og mens jeg kæmper med fisken, diskuterer de om de skal flytte deres stole hen til mig, så de ikke skal rende frem og tilbage hele tiden.

Så er der hug på flådstangen og en god fight er igang.

Da fisken endelig giver op, netter Joachim fisken med et snuptag. Det er dagens største ind til videre, og John skyder den til at veje omkring fem kilo. Fisken er lang, men ikke tyk, som dem vi normalt ser i DK. Fødegrundlaget må være knapt i denne sø, og så er der kamp om føden. Men hvad karperne måske mangler i fylde hen over maven, mangler de ikke i fight egenskaber, for fiskene er super stærke.

Dagens største karpe

Aktivitet på ”savannen”

Det er sjovt at fiske karpe i en anden natur, end man er vant til. Vi er enige om, at scenarieret får os alle til at associere til en afrikansk savanne. Jorden er rødbrun og tør. På skråningerne, der omkranser søen, vokser der små træer. De lave planter, der er her, ligner lange græstørv, men de er knivskarpe. Der er siv langs kanten af søen, og her i varmen minder den om en lille oase, hvor dyr som zebraer, elefanter og giraffer hvert øjeblik kan dukke frem fra sletten for at drikke. Men det er selvfølgelig kun de vilde heste, der kommer. Nogle af hestene drikker af vandet, og andre træder ud i søen og plasker rundt.

Så er der besøg ved søen

Der er god aktivitet på foderpladsen, og nu fisker jeg med en lille spiral, der er lavet af tynd ståltråd, som er monteret på hairrigget. Spiralen virker som en lille foderkurv. Forskellen er bare, at det foder man klemmer i spiralen er selve agnen. Foderet udvaskes efter lidt tid, så der skal tjekkes agn tit.

Efter et agntjek fylder jeg spiralen på ny og kaster ud igen. Agnen når ikke at ramme bunden, for en fisk har hugget i nedfaldet. Det viser sig at være en lille black bass, og den huggede nøjagtigt, som John havde spået. Det bliver til endnu en lille bass, og så dør fiskeriet ud. Den næste time sker der ingen ting. Så vi spiser vores sandwich og slapper lidt af. Joachim læser lidt i en bog, og Nicolaj napper en middagslur i skyggen sammen med sin mor.

En lille black bass
Drengene hygger ved søen

Det er, som om fiskene tager sig en siesta. Efter en times pause fra hug, lander jeg endnu en skælkarpe. Der begynder at ske lidt på drengenes plads igen, og Joachim fanger endnu en skælkarpe. Så er det min tur til at få et hug igen, og denne gang viser det sig at være en smuk spejlkarpe. Nicolaj er vågnet fra sin lur, og netter fisken for mig.

Nicolaj netter spejlkarpen
En portugisisk spejlkarpe

Lidt efter kan jeg gengælde tjenesten ved at nette en karpe for Nicolaj. Turen er ved at nå sin afslutning, og drengene har svært ved at holde koncentrationen omkring fiskeriet. Den sidste tid går med at kaste brød ud til karperne og hygge sig med at se, hvordan der nogle gange er flere karper, der nærmest kæmper om at komme først til et stykke brød på overfladen.

Karperne kæmper om brødet

John stammer fra England, men har boet i Portugal i omkring 26 år. Over årene har han udforsket mange søer og floder i landet, og han har mange tusind karper på samvittigheden. Han lever af at guide lystfiskere, og det er alt fra nybegyndere til de mest erfarne karpefiskere. Mens vi pakker alt udstyr sammen og får lastet bilen igen, kan jeg konstatere over for mig selv, at vi har haft en god dag, og at John absolut kan anbefales som guide.

John Bate er en super guide til karpefiskeri i Portugal

På vejen tilbage viser han os den store sø, som de kalder Krystalsøen. Den ligger super smukt i landskabet, og er dyb og klar. Herfra kommer den næste portugisiske rekord for karpe, fortæller John selvsikkert, inden han kører os tilbage til ferielejligheden.

>>>> Følg Specineers.dk på Facebook >>>>

Læs mere om karpe- og barbefiskeri  i Portugal her